Ofta ställda frågor - FAQ

Här samlar vi svaren på de vanligaste frågorna från blivande och aktiva medlemmar. Om du inte hittar svar på just din fråga så kan du istället Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Frågor om Webbsidorna och inloggning

Hur loggar jag in på webbsidorna?

Under den översta menyraden, till höger, hittar du en länk med texten "Logga in". Här är länken för att logga in
Klicka på den och fyll i ditt användarnamn eller registrerad e-mailadress och lösenord på sidan som dyker upp. Klicka till sist på knappen med samma text, "Logga in", så kommer du direkt till din medlemsprofil.

 

 

 

 

Jag är redan medlem, men har inte fått min inloggningsinformation än - vad gör jag?

Med största sannolikhet har vi inte fått din e-mailadress från dig och har därför inte kunnat skicka inloggningsinformationen till dig. Skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och tala om vem du är, så ordnar vi inloggning till dig.

Någon gång får vi automatiska svar från e-mailsystemen med information om att e-mailboxen är full. Då kommer inte våra mail fram till mottagaren och processen stoppar upp. Kontrollera därför att din e-mailbox inte är full - det sker ibland för dom som har ett hotmail-konto eller motsvarande och inte har tömt boxen med jämna mellanrum.

Jag har glömt mitt användarnamn/lösenord/det fungerar inte - hur får jag tag i ett nytt?

Om du tidigare har fått din inloggningsinformation, men glömt detaljerna eller helt enkelt inte kan logga in med uppgifterna du har, så är det enklaste att först klicka på "Logga in" (se svaret två steg upp) och därefter på "Glömt användarnamn/lösenord?", under den gula knappen - med texten "Logga in" - som du ser på sidan som då kommer upp. Här är direktlänken till sidan för att skaffa nytt lösen.

Där kan du sedan välja vad du behöver hjälp med. Du kan efterlysa både användarnamn och lösen - om du har glömt bägge så måste du ta det i två steg. Kom bara ihåg att använda den e-mailadress som vi kommunicerar med dig på.

Om du inte har registrerat din e-mailadress på våra webbsidor, så kommer detta dock inte fungera. Då gör du enligt svaret ovanför - "Jag är redan medlem..."

Jag har registrerat mig på sidorna som ny medlem, men inte blivit bekräftad eller aktiverad

När du registrerar dig som medlem för första gången på webbsidorna, så måste vi inledningsvis kunna bekräfta att din e-mailadress är korrekt. Det gör du genom att följa instruktionen som du automatsikt får i ett mail från oss. När du har gjort det så går vi vidare och kontrollerar att du är berättigad att bli medlem. När vi har godkänt din förstagångsansökan och du har betalat din medlemsavgift, så blir du automatiskt aktiverad som medlem.

Det sker ibland att den som registerar sig på sidorna uppger en felaktig e-mailadress. Då får du aldrig mailet och kan heller inte bekräfta din adress. Kolla alltså att du skriver rätt adress.

Ibland glömmer man att bekräfta sin e-mailadress, även om man har fått det automatiska mailet från oss. Då sker heller ingenting från vår sida och processen stoppar upp.

Varför kan jag inte komma in på klubbshopen eller utnyttja andra medlemsförmåner?

Du måste ha ett aktivt medlemskap och betalat medlemsavgiften för att få tillgång till klubbens medlemsförmåner.

Har du inte ett aktivt medlemskap så kan du ändå logga in och uppdatera din medlemsprofil. Då kan du också förnya medlemskapet för att få tillgång till klubbshop, bokning av logementsboende och andra medlemsförmåner.

När du väl är inloggad - och alltså har ett aktivt medlemskap - så hittar du klubbshopen längst till höger i huvudmenyn.

Hur uppdaterar jag min adress, lösen och annan information?

När du är på din egen profilsida (Menypunkten Medlemskapet => Din profil) så hittar du en knapp överst på sidan, med texten "Ändra". När du för markören över knappen dyker det upp en liten meny där du bl.a. kan välja "Uppdatera din profil". Då visas din profil i ett format med flera flikar som du kan välja för att korrigera informationen.

Vissa av fälten kan bara uppdateras av administratörerna av webbsidorna. 

När du är färdig klickar du på knappen längst ned, med texten "Uppdatera", vilkat lagrar din nya information.

SLUT1

Frågor om medlemskap och betalning

Jag har betalat mitt nya medlemskap, men ser inte det i min profil

Om du har betalat ditt nya eller förnyade medlemskap via bank till vårt Plusgiro eller Bankgiro, så kommer det ta längre tid för oss att bekräfta betalningen. Detta är manuellt arbete för oss och vi får ganska ofta inbetalningar som inte är tydliga nog eller inte innehåller informationen vi behöver för att kunna bekräfta inbetalningarna.

Om du dessutom har betalat manuellt utan att först beställa på webbsidorna, så kan du räkna med att arbetet kommer ta mycket längre tid - ibland flera dagar. Vi har då ingen direkt koppling mellan din användarprofil på webbsidorna och pengarna som kommer in på vårt konto.

Vilket är det bästa sättet att betala medlemsavgiften och annat?

Det bästa är att betala med kort i stället för med banköverföring. Det underlättar hela processen, gör aktiveringen av ditt medlemskap snabbare och är det tryggaste för dig.

Om du inte kan eller vill betala med kort så bör du försäkra dig om att du noterar betalningsreferensen och skriver det på din inbetalning.

Hur betalar jag med kort?

När du får valet att betala med Bankbetalning eller Kort/PayPal så väljer du det senare alternativet. Då kommer du överföras till PayPal, som förmedlar denna betalningstjänst för oss. Sidan du kommer till ger dig ett eller ett par alternativ, beroende på om du tidigare har använt deras webbsidor. De två vanligaste alternativen är:

  • Betala med ditt PayPal-konto om du sedan tidigare har ett sådant - "Betala med PayPal-kontot" står det på nätlänken
  • Betala med kort, utan att skaffa ett PayPal-konto - "Har du inget PayPal-konto?" står det på nätlänken

Du skall välja alternativ 2, "Har du inget PayPal-konto?", om du vill betala med kort. Då kommer bl.a. ditt namn och adress redan vara ifyllt och du behöver bara fylla i din kortinformation. Om du tidigare har betalat med kort på andra webbsidor så kommer du känna igen dig - du följer bara instruktionerna på sidan.

Hur betalar jag med banköverföring och hur vet ni att jag betalat?

När du får valet att betala med Bankbetalning eller Kort/PayPal så väljer du det första alternativet. Då kommer du få upp en sida där du lite längre ned ser texten "Bekräfta betalning via bank - klicka här". Klicka på texten för att bekräfta att du önskar betala med banköverföring. Nästa sida som du då får upp innehåller en betalningsreferens ("Betalning xyz") som du måste inkludera i din betalning tillsammans med namn och adress, antingen du betalar i din nätbank eller går med en blankett till Posten/banken och betalar där. På denna sida ser du också till vilket konto du skall betala.

OBS! Utan betalningsreferensen blir det mycket svårare att koppla din beställning på webbsidorna till din betalning och du kommer antagligen undra varför vi inte har bekräftat din betalning på flera dagar. Orsaken kan då vara att vi inte förstår vilka pengar som kommer in på banken eller vem som har betalat. Hjälp oss alltså med att hjälpa dig :)

På samma sida kan du också klicka på texten "Skriv ut", vilket ger dig möjlighet att enkelt skriva ut all information för att inte glömma några detaljer.

Alltså, när du väljer att betala med banköverföring så måste du uppge betalningsreferens samt ditt namn och adress. Först då kan vi med säkerhet koppla din inbetalning till din beställning, när vi letar igenom listan med bankinbetalningar.

Hur blir jag medlem om jag inte varit det tidigare?

Om du har tilldelatas utbildningstecknet Örnen så kan du registrera dig på sidorna. Då får vi nödvändig information och är säkra på att informatioen som lagras är så korrekt som möjlig. Under registreringen väljer du också vilket medlemskap du önskar och kan omedelbart betala med kort om du vill göra allt färdigt på webbsidorna.

Efter din registering kommer vi kontrollera att din e-mailadress fungerar som den skall. Därefter bekräftar vi att du kan bli medlem och till sist aktiverar vi medlemskapet, när betalningen är registrerad.

Om du inte fullföljt din medlemsregistrering genom att välja medlemskap och därefter betalt, så kan du göra det senare: när du är på din egen profilsida (som inloggad hittar du denna sida under menypunkten "Medlemskapet" > "Din profil"), så ser du ett antal flikar under din kontaktinformation. Klicka på fliken som det står "Medlemskap" på. Här kan du välja det medlemskap du önskar. Därefter är det bara att välja betalningsmetod, d.v.s. betalning med kort eller via bank.

Med koden du får om du väljer bankbetalning blir det enklare att hitta din betalning i vår banklösning. Glöm alltså inte att ta med denna kod när du betalar via bank. Väljer du att betala med kort så går det ännu enklare och ditt medlemskap registreras omedelbart.

Hur förnyar och betalar jag mitt medlemskap?

Om du varit medlem tidigare, så behöver du inte registrera dig på nytt - du finns redan i registret och kan bara logga in. Om du eventuellt har glömt ditt lösen och/eller användarnamn så kan du skaffa nytt enligt svaret ovanför.

När ditt gällande medlemskap går ut kommer du få ett par påminnelser för att inte missa möjligheten att förnya det. Du behöver alltså inte förnya innan det går ut - det har vi koll på automatiskt.

När du är på din egen profilsida (som inloggad hittar du denna sida under menypunkten "Medlemskapet" > "Din profil"), så ser du ett antal flikar under din kontaktinformation. Klicka på fliken som det står "Medlemskap" på. Där ser du om medlemskapet fortfarande gäller eller om det har gått ut. Har det gått ut så kan du välja om du vill förnya det och hur långt medlemskap du önskar. Därefter är det bara att fullföra förnyelsen och betala med kort eller via bank.

OBS! När du förnyar ditt medlemskap, så underlättar det för både dig och vår administration att du verkligen förnyar medlemskapet på webbsidorna, innan du betalar via bank. Utan den kod du får vid förnyelse på webbsidorna, upplever vi ofta att betalningar inte enkelt kan kopplas till dig och ditt medlemskap. Det kan alltså betyda att du betalt, men att vi inte vet det, eftersom en del betalningar kommer in utan tillräcklig information om vem som betalt.

Om du varit medlem, men inte fått inloggningsinformation från oss, så betyder det med stor sannolikhet att vi inte har fått din e-mailadress. Det är fortfarande ett par hundra medlemmar med aktivt eller utgått medlemskap som detta gäller för. Då skall du följa denna instruktion.

SLUT2