Storstädning av Lägret och tvätt av Munin, vår egen DC-3

Gert leder arbetet

Ett femtontal arbetsvilliga samlades på morgonen den 9:e maj för uppfräschning av DC-3an samt Fallskärmsjägarlägret.

Vi hade fått förstärkning från några klubbstyrelsemedlemmar samt av några tidigt anlända Normandiedeltagare som under helgen var samlade i Karlsborg.

Vi saknade en omtyckt och ambitiös kamrat , Christer Johansson, som tidigare under våren hastigt avled. Han skulle för övrigt också ha deltagit i Normandieäventyret.

Med goda förberedelser och ledning från Gert Kihlström klarades tvättningen och övrig rengöring av DC-3an lätt av. Med ett litet fallskärmsjägarkompani som oftast inte är på plats i Karlsborg så är vår grupp den arbetsstyrka som tillsammans med Cold Skills lyfter lägret till fallskärmsjägarnivå.

En god grundnivå med klippning av gräs, tömning av sopkärl samt bortkörning av löv och kvistar samt viss blomsterutsmyckning svarar Fortverkets driftavdelning för och gör det med god känsla och lyhördhet. För dagen körde de bort resterande lövhögar som samlats i lä bakom barackerna.

Vi utförde sopning av väggar och krattning, finklippning och trimning av svåråtkomliga platser intill maskinen, minnesstenen och statyn. Podiet sattes på plats och tillsammans med de av klubben förra året inköpta lärkträborden med bänkar runt Skärmen började önskvärd nivå uppnås.

Med regnet till hjälp

För kommande nyttjare av bastun kan nämnas att varmvattenkapaciteten fördubblats och att, vad bastun beträffar, en uppdaterad tavla med uppgift om sponsorer kommit på plats. Detta tog be klagligtvis onödigt lång tid att få till.

Efter arbetsdagen har Curt-Eric Stelin och Sture Söderberg gjort det sista arbetet med att återrestaurera bryggan, så nu återstår bara området runt själva bastun. Där beslutade styrelsen att vi lägger ut "rullgräsmatta" vilket sker inom kort.

Vi har också, framförallt Leif Askerlund och Jard Grandelius, flyttat ut de sista klubbdelarna ur slutvärnet till Befälsbaracken där nu klubbens arkiv och övriga tillgångar förvaras. Nu kommer klubben att köpa blommor till krukor och rabatter och tidigare sommarfixare Felix Kihlström är även i sommaranställd för att sköta lägret tillsammans med Cold Skills och DC-3-gruppen.

Vi har redan börjat visningar av maskinen men Nationaldagen börjar även de fasta turerna, torsdagar kl. 1300 -1700.

Ni är alla hjärtligt välkomna!

Killarna som gjorde jobbet - Torbjörn Schön, Rolf Käck, Peter Flensburg, Bengt Persson, Gert Kihlström, Curt-Erik Stelin, Sture Söderberg, Håkan Olsson, Åke Gustavsson, Jard Grandelius, Olof Hjerpe, Anders Kristiansson

För DC-3-gruppen, Rolf Käck